Fizetnek azért, ha sétálok? Talán.

Most már itthon is terjedni kezdett a Sweatcoin app, ami elvileg azért fizet, ha sétálsz. Kipróbáltam, utánanéztem, most megmutatom.

Első olvasatra annyira bizarrnak tűnt az a mondat, hogy valaki sétálásért fizetne nekem, hogy majdnem továbblapoztam, de a kíváncsiságom győzedelmeskedett végül.

A Sweatcoin külföldön már évek óta elérhető, Magyarországon azonban most kezdi csak virágzását. Az alkalmazás lényege, hogy a napi megtett lépéseiddel úgynevezett érméket kereshetsz, amiket aztán beválthatsz „ajándékokra” vagy akár készpénzre is.

Bevallom, miután a legelső és az ezredik gondolatom is az volt, hogy ki lenne olyan hülye, hogy fizet nekem azért, ha lemegyek a buszmegállóba, elolvastam pár cikket a dologról, mielőtt le mertem tölteni a telefonomra az applikációt.

A hivatalos duma szerint az applikáció alapítói, Oleg Fomenko és Anton Derlyatka orosz úriemberek nagy sportrajongók, és mozgásra akarnak mindenkit ösztönözni, de ezt hiszi a piszi, azt azért szögezzük le. Az alkalmazás alapja a telefonod lépéskövető szoftvere, így ha rendesen használni akarod a Sweatcoint, állandóan futnia kell a háttérben. Heyho, meg is volnánk, a készítők valószínűleg begyűjtik a GPS adatokat a felhasználóktól, majd tovább értékesítik azt, nekem ezzel a gondolattal máris érthető az üzleti modell. Ezzel persze most azt írtam, hogy az alkalmazás minden adatot lenyúl tőled, de ezzel ne törődj, hiszen már eleve évek óta minden adatot lenyúlnak tőled a telefonodon keresztül.

Menjünk tovább. A Sweatcoin csak és kizárólag a szabadban megtett lépéseidet számolja, nekem ezzel semmi bajom sincs, hiszen ha egyszer mozgásra akar ösztönözni, az (jó esetben) úgyis a szabadban történik.

Bár maga az alkalmazás ingyenes, és szépen lehet vele keresni is (erről majd mindjárt), napi 5 virtuális érménél többet nem szerezhetsz meg, amíg szintet nem lépsz. Ez már megint csak üzlet, végeredményben vissza kell forgatnod a megszerzed érméid egy részét ahhoz, hogy többet tudj teljesíteni, persze azzal együtt keresni is. Nekem ezzel sincs bajom, hiszen nem pénzt kér tőlem, csak levon kicsit a korábbi teljesítésemből.

Csalásra lehetőség nincs, nem tudod például rákötni a kertben szaladgáló kutyádra, hogy keressen neked egy kis pénzt, mert kiszúrja azonnal az app, de a férjem szerint a futást viszont beleszámolja – nálunk most bokáig ér a hó itt a hegyen, úgyhogy bevallom, ezt nem teszteltem le egyelőre.

De nézzük kicsit a számokat is. Azt mondom, amit az elmúlt napokban látok: körülbelül 1000 lépésért kapsz 1 virtuális érmét, amit aztán fel tudsz majd használni. Az applikációnak viszonylag gyakran frissülő ajánlatai vannak, hogy mire költheted az érméid, 3 érméért már ingyen hangoskönyveket tölthetsz le, 15 érméért pedig nemzetközi jógaórát vagy boxórát is vehetsz magadnak, de vannak 50%-os ajánlatok női ruhákra is. A csúcs az iPhone XS és az 1 dolláros (kb 280 ezer forint) PayPal kifizetés, ezeket 20 ezer érméért szerezheted meg. Azaz, számításaim szerint, 20 millió lépésre van szükség ahhoz, hogy ténylegesen is fizessen az applikáció. Izzadságos? Persze, de hát ez az alkalmazás neve is. Megéri? Szerintem igen.

Arra, hogy valaki direkt ezzel próbáljon meg pénzt keresni, én senkit nem biztatnék. Mivel az érméket tovább is lehet adni más személyeknek, a nemzetközi “érmekereskedelem” már beindult, ez pedig majd sokat ronthat az alkalmazáson. Találtam néhány kommentelőt is a neten, akik arra panaszkodnak, hogy jó sok megszerzett érménél egyszerűen eltűnt az account-juk, és nem értek el senkit az ügyfélszolgálaton. Ennek valóságtartalmát nem sikerült kiderítenem, de könnyen lehet, hogy egyszerűen csak nem tartották be a játékszabályokat és bannolták őket úgy, hogy nem is tudtak róla, de mondom, ez csak az én feltételezésem egyelőre.
Abból baja, hogy letölti az appot, senkinek sem lesz, én úgy vélem. Ahogy abból sem, ha a játék kedvéért néha leszállsz a buszról, és pár megállót inkább gyalog teszel meg. Végülis ez az applikáció igazi üzenete: mozogj, sétálj, legyél a levegőn, legyél a természetben. Azt, hogy mindezért cserébe még ajándékokat is kapsz, azt tekintheted grátisznak, de véleményem szerint a 20 millió lépés sem elérhetetlen egy igazán egészségesen élő ember számára. Én most három napos próbálkozás után 9 érménél tartok, és közben semmit nem tettem a Sweatcoinnal, egyszerűen fut a telefonomon az alkalmazás. Szóval én azt mondom, hogy úgyis itt a tavasz, vár a természet: Sweatcoinra fel!

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.